Thứ Ba, 11 tháng 12, 2012

BÀO VỎ CÂY, BÓC VỎ CÂY-ODKORNĚNÍ, LOUPÁNÍ KŮR STROMŮ

BÀO VỎ CÂY, BÓC VỎ CÂY


Cái từ „ bào vỏ cây“, „bóc vỏ cây“ là cho rất nhiều người không hiểu đó là công việc gì. Có người Việt Nam hình dung như việc bóc cái lớp vỏ thân cây để bán hay để làm thuốc gì đó. Kể cả những người luật sư Séc cũng không hiểu bào vỏ cây là thế nào.Nói một cách đơn giản là dùng một phương tiện nào đó để huỷ đi lớp da của thân cây. Cây ở đây chủ yếu là cây thông.Hàng năm, cứ mùa xuân đến, sâu rầy lại hoành hành. Chúng chui vào vỏ cây ăn, ở, vui chơi, đùa nghịch và sinh đẻ vô kế hoạch.Trời hết mưa rồi lại nắng, chúng bay ra bay vào. Những cây thông trồng sau 10 hoặc 20 năm chúng có thể tàn phá trong chốc lát.Tụi này có thể tiêu diệt cả cánh rừng nếu không có biện pháp ngăn chặn kịp thời.Liên minh châu Âu đã phải tài trợ cho chương trình bảo vệ rừng. Ở Kvilda, thuộc công viên nhân dân Šumava, công việc bào vỏ cây diễn ra rầm rộ nhất.Người ta dùng bộ phận chuyền chuyển động quay của chiếc máy cưa chạy xăng sang bộ phân có gắn 4 lưỡi dao thép. Khi lưỡi dao quay sát thân cây, lớp vỏ bị bắn tung ra. Các loại sâu to, sâu nhỏ, trứng triếc bị đập nát khiến chúng không còn khả năng duy trì và phát triển dân số nữa. Như vậy biện pháp ngăn ngừa chỉ còn cách cây nào có sâu là đốn hạ. Sau đó tiêu huỷ nốt môi trường sống và ẩn nấp của sâu rầy .Công việc này thật nặng nề, tốn kém và phải dùng phương tiện kỹ thuật và sức cơ bắp, sự cần cù của con người.
Từ năm 2007, Milan đã thuê hội HT bào vỏ cây và phun thuốc hoá chất lên thân cây. Lúc ấy giá bào vỏ cây rất cao. Milan đã trả tới 240 curon cho một khối gỗ bào. Hắn đã từng ca ngợi những người Việt Nam làm việc năng suất như thế nào.Một người Việt Nam có thể làm 30 khối một ngày. Một người Séc hắn thuê chỉ làm được từ 3 đến 7 khối. Định mức của hắn đưa ra sau này cho một người làm phải đạt ít nhất 10 khối trong một ngày.
Lần đầu tiên tôi thấy Milan cướp đoạt của Hùng trắng vài trăm mét khối gỗ đã bào là vào dịp tháng 11 năm 2008. Tháng 11 đến là lúc tuyết bắt đầu rơi. Những người công nhân phải dời khu nhà trọ-các Penzion cao cấp ở vùng núi Kvilda. Họ về đâu đó tìm công việc khác hoặc nghỉ ngơi. Số gỗ đã được bào và còn xếp đống tại rừng nói là để sang năm thanh toán . Rồi năm sau, chẳng ai nhắc hoặc chẳng có cơ hội nào nhắc tới chuyện đó nữa.Nhân đây cũng kể luôn khỏi quên. Vụ trồng cây năm 2008, Milan ăn bớt của Hùng trắng một cách trắng trợn về số lượng và tàn bạo về giá cả. Hắn hứa trả 2,5 curon một cây thì sau này H.T. chỉ nhận được 1 curon/1cây. Lý do bớt nào là phạt bù số cây bị chết khô, nào là chờ đến tháng 9, tháng 10 cây sống mới thanh toán nốt. Rồi tháng 9, tháng 10 đến, chẳng ai nhắc tới chuyện thanh toán nữa.
Hết tháng 4, việc trồng cây quanh khu Chudenice của ông Mnářík kết thúc. Việc rừng ở đây cũng theo thời vụ như nghề nông nên chỉ trông cậy vào đây cũng không ăn thua.
Tháng 7 năm 2009 Milan bảo tôi mua 1 máy bào vỏ cây và hắn cho chúng tôi mượn 1 cái. Và chúng tôi lên đường, tới Kvilda vào giữa tháng 7 năm 2009.Trong nhóm ba, bốn người, không ai biết lái xe nên họ được một người Séc, anh chàng Hutner Miroslav , người làm thuê cho Milan chở đi làm và chở về chỗ ở. Bốn người Việt Nam ở và ăn tại nhà trọ Františkov, cách Kvilda chừng 2 km.Hai người trong đội làm rừng ở lại lo cắt cỏ cho khu trồng cây con chỗ Mnářík. Chúng tôi muốn khai phá khu vực công viên nhân dân Šumava. Ai cũng nghĩ rằng việc bào vỏ cây có thể ra tiền. Đó là công việc cơ giới hoá, việc tập trung vào một chỗ. Một đống gỗ to, chỉ có việc gậm ngoạn dần dần. Hutner Miroslav là thợ đốn cây. Sau khi anh ta hạ cây và cưa cành xong, những người Việt Nam bắt đầu dùng máy bào chà xát huỷ vỏ của những khúc gỗ dài 8 mét, 6 mét hoặc 5 hay 4 mét.Mỗi ngày họ ghi lại số gỗ bào được. Số liệu ghi lại là độ dài và đường kính của đoạn gỗ.
Hàng ngày, tốp công nhân đọc về cho tôi số liệu độ dài cây gỗ và đường kính thân cây. Biết hai số liệu đó, ta dễ dàng tính toán ra số khối gỗ đã làm trong ngày của từng người và của cả đội.Cánh thợ rừng còn có bảng tra. Số liệu dưới 10, tức 0,01 mét khối thì coi là số không.Sau mấy ngà tôi lại tổng hợp và gửi e-mail cho Milan. Hắn còn nói:“ Các anh phải làm việc tận tuỵ, ghi chép chính xác và gửi về đều đặn“. Khi công việc kết thúc, tôi còn thấy trên bàn làm việc của vợ hắn có tập bản in từ Exel mà tôi đã gửi cho hắn. Mà in mầu hẳn hoi cơ đấy. Hắn bảo bản đó để thanh toán với công viên nhân dân.
Chuyện thanh toán tiền, tôi nhắc nhiều lần. Vợ chồng hắn lúc nào cũng nói „yên trí, sẽ có tiền“. Rồi hắn lại viện lý do ông này, ông kia nghỉ phép. Nhiều lần tôi đến văn phòng công ty nhưng chỉ thấy con vợ nó ở đó. Lời lẽ thì lần nào cũng vậy, với ai cũng vậy, rằng chỉ có chồng mới biết, chỉ có chồng mới giải quyết được. Cái con bài Milan tránh mặt mọi người tại công ty đã trở nên điêu luyện. Chỉ may ra ai có liên hệ điện thoại trực tiếp mà hắn chủ động tiếp mới có mong gặp mặt được hắn ở văn phòng công ty.
Mấu chốt của việc lừa đảo là đói phương ép ta. „ Mày làm tiếp đi thì tao sẽ trả cho mày số tiền kia“- Ở hầu như mọi chỗ đều có dạng na ná hư vậy. Thế là bạn, với tâm tư lo lắng, nửa tin, nửa ngờ lao tiếp với hy vọng thu được số tiền cũ. Chỉ vì thế mà nhiều khi chúng ta mất trắng số tiền.Nếu tỉnh táo, qua nhiều lần thất bại, đáng ra ta nên sẵn sàng hy sinh một số tiền. Nhưng phải ép-“Hãy trả số tiền kia, tao sẽ tiếp tục. Nếu không , chấm dứt ngay từ đây“.
Sự kiện này lúc nào cũng làm tôi ân hận, ấm ức. Tại sao mình lại có thể bị lừa như thế, tại sao mình lại có thể bị lún sâu như thế? Nhưng ở đời, ai học được chữ ngờ. Nó cho cùng, còn có những vị còn bị những cú lừa còn to và nặng hơn thế chứ. Cô em anh bạn HT kia chứ đâu. Qua mấy tháng trời, có hàng chục người làm trồng cây tại vùng České Budejovice mà cuối cùng 750 000 curon nào có đòi được.Kết thúc sự nghiệp là còn lại đống máy móc và dụng cụ mua sắm có giá trị tới vài triệu curon. Bao ý đồ vươn lên, tiến tới đã đổ gục.Kết thúc một sự nghiệp con nuôi phó giám đốc công ty Less a Forest, kết thúc ước mơ vươn lên địa vị dám đấu thầu và thắng thầu.


ODKORNĚNÍ, LOUPÁNÍ KŮR STROMŮ
















   Slovo "odkornění", "loupaní kůr stromů" je pro mnoho lidí nerozumí tomu, co je za práce. Vietnamští lidé představí jako odstranění skeletu léčivých rostlin určených k prodeji, nebo tak něco podobné. Dokonce i čeští advokáti nechápou, že co to je za odkornění.Jiným slovem je to jednoduchý způsob, jak je použít nějaký prostředek k odstranění kůži stromu. Stromy v tomto případě jsou hlavně borovice.Každý rok na jaře, škůdci zuří. Oni se dostali do kůry . Mají tam ubytování, zábavu, vtipy a porody neplánovaně.Kdy přestal déšť , slunce svítí všichni pak odletí. Stromy vysazované po 10 nebo 20 let, mohou být zničené v tomto okamžiku .Oni mohou zničit celé lesy bez opatření k předcházení . EU financovala program na ochranu prales. Na Kvildě, v Národním parku Šumava, práce odkornění je nejagresívnější .Lidé přemění rotační pohyb benzinových řetězových pil do částí montovaných na 4 ocelovými noži. Když nože otočí na kůru, záběr kůry zahájený. Různé druhy červů, malé červy, vejce budou drcené, že už nemohou udržet a růst populace. Tato opatření zabraňují pouze na strom již poškozený a porazený na zem. Pak zničil stanovišť škůdců. Tato práce je těžká, drahé a mají používat technické prostředky a tvrdé svaly lidské.








  Od roku 2007, Milan najal skupinu HT odkornění a stříkání chemikálií na stromy. Na to, že byla velmi vysoká cena odkornění kůry. Milan zaplatil 240 českých korun za kubíku dřeva. On chválil vietnamských lidí jak měli produktivitu práce.Jeden sám může udělat 30 kubíků denně. Český který najal jen 3-7 kubíků. Normy z tohoto on dělal po osobě, musí být nejméně 10 kubíků denně.



 V listopadu roku 2008 jsem poprvé viděl HT Milanem okraden o několik set metrů krychlových dřeva. Když začal padat sníh, pracovníci se museli opoustět vysokotřídní Penzion na Kvildě . Vrátí se tam, kde najdou práci nebo mají odpočinek. Zbývající dřevo je loupané nechané na hromadu v lese. řekl Milan, že zaúčtování bude na další rok . O rok později, nikdo nezmínil, nebo není šance zmínil o tom ještě. Při této příležitosti, jako vždy, já řeknu, abych zapomněl. Vysazování stromů v roce 2008, Milán měl ukrást od skupiny HT bezostyšně brutální množství a cenu. Slíbil, že zaplatí 2,5 Kč za strom, pak HT dostal jen 1 Kč/1 strom. Důvodem odpočítání je kompenzace mrtvých stromů, které je čekají, až září nebo říjen 10, kdy stromy skutečně žije, platba bude placená. Pak v září, říjnu, nikdo nezmínil o platbě.
  

V dubnu, končí se sezóna sázení stromů v oblasti Chudenic Mnáříka. Na lesní práci, stejně jako sezónní zemědělství nemožné úplně spoléhat .


  
 Července 2009 Milan mi řekl, že až koupit 1 mašinu na odkornění kůry a nechal nám jedou půjčit. A my jsme vyrazili na cestu, do Kvildy v uprostřed července roků 2009.V skupině jsou tři, čtyři, nikdo neumí auto řídit. Hutner Miroslav , kteří je pracují u Milána měl odvést naších lidí do práce . Čtyři Vietnamci ubytovali v Penzionu Františkov. Daleko asi 2 km od Kvildy. Dva lidé z lesní posádky zůstali u Mnářika, a měla se starat řezat trávu pro výsadbu Sazenice v oblasti. Chceme, aby prozkoumala oblast Šumava. Všichni si mysleli, že při odkornění kůry mohou generovat peníze. To je práce mechanické, zaměření na jednom místě. Velká hromada dřeva, pouze postupně kousl. Hutner Miroslav je lumbermen. Poté, co dokončil řezání stromů a větví, Vietnamci začali odkorňovat kusy dřeva 8 m, 6 m nebo 5 nebo 4 m dlouhého.každý den, zaznamenali objem loupeného dřeva . Záznam dat je délka a průměr dřeva.




    Každý den, skupina dělníků přečetli mě o délce a průměru kmene. Kdy víme ty dva údaje, je snadné vypočítat počet kubíků dřeva, který dělali dělnici ve dnech od každého nebo a od celé skupiny.Lesní pracovníci mají také tabulky. Níže uvedené údaje 10, nebo 0,01 m3 je považován za nulový.Po několik dnů jsem vypočítal a poslal e-maily Milánovi. On také řekl: "Musíte pracovat závazek, přesně a poslal na pravidelném základě." Když práce se končila, viděl jsem na stole jeho manželky dokumenty aplikace Excelu, který jsem Milanovi poslal. Dokumenty byly vytištěné v barvě, . Milan řekl, že třeba ukázat  dokumenty, aby národní park zaplatil.
  

 O zaplacení, jsem se zmínil několikrát. Jeho manželka vždycky říká "klid, tam je peněz." Pak se omluvit ho, že opustí muž. Mnohokrát jsem šel do firemní kanceláře, ale jen našel jeho manželku . Samé tam slova, pokaždé, s každým tak, že pouze její manžel ví, jen manžel vyřeší Karet Milana skrýt od každého ve společnosti se stal kvalifikovaným. Kdo může mít přímý telefonický kontakt, že se aktivně těší na setkání s ním v kanceláři.
  


 Jádrem podvodu je, že síla od nepřátele nás tlačí. "Musíte pokračovat, budu platit vám částku první" - v téměř každém místě je podobné selhání. Takže jste s úzkostným myslí, polovina věří a polovina pochyb o tom, s nadějí bývalých výdělku. Pouze tak moc, když jsme ztratili nějaký peníze. Pokud jsme střízlivi, tak po mnoho neúspěšných pokusů, měli bychom být ochotni obětovat nějaké peníze. Ale musíme nutit: "Dej mi nějaké peníze tam, budu pokračovat. Pokud tomu tak není, zastavíme tady. "
  

 Tato událost vždy mě mrzí, teplé vzpomínky. Proč mohu se mýlit, jako to, že důvod, proč bych mohl být hluboko potopený, že? Ale v životě, kdo se naučil slovo pochybnosti. Je pro stejné, jsou také lidé, kteří měli trik větší a těžší než . Nezapomeňme případ sestry pana HT. Během několika posledních měsíců, desítky lidí vysadili stromy ve vzdálené Českých Budějovicích , že nakonec 750 000 Kč nikdy nedostala.Ukončila svou kariéru jako zbývající hromadu strojů a zařízení v hodnotě několika milionů českých korun. Které se zvedají záměr, k přístřešku. Konec kariéry pro přijetí dcerky zástupce ředitele z Less and Forest, končí sen odváží tomu, aby se z nabízení a vítězství.

Không có nhận xét nào: