Thứ Ba, 11 tháng 12, 2012

NGÀI LUẬT SƯ MILAN ŠULEJ-


NGÀI LUẬT SƯ MILAN ŠULEJ

Đây là ông luật sư luôn diện trong bộ đồ đen: áo dạ đen, sơ mi đen, kính đen và thậm chí nhẫn với mặt đá đen ông cũng thích đeo. Tôi biết ông khi ông cho biết ông là người xử tên giết vợ anh Phúc ơ Kdyně-một nữ kỹ sư, làm ăn đầy tháo vát và là người Nghệ An.
Ông nói ông có quen ông chủ tịch Hội Séc Việt hữu nghị, biết về Câu lạc bộ Hà Nội. Khi quyết định kiện Milan ra toà, tôi đến tham khảo ý kiến ông này. Nhiều lần tôi gọi điện cho Milan Halada, nhưng thấy số tôi là hắn không nhấc máy. Khi ông luật sư Milan ˇˇSulej gọi thì thằng cha Milan Halada trả lời. Ông ta doạ hắn là trong vòng một tháng mà hắn không trả tôi tiền thì ông sẽ cho công ty của hắn bay. Milan Halada tỏ ra sợ, hắn xin lỗi, vâng dạ và hứa sau 30 ngày sẽ trả tiền. Hắn còn có lời rằng : „Đấy là bọn nước ngoài, kệ chúng nó, việc gì phải trả“. Hoá ra con người hắn bị tiêm nhiễm một thứ phân biệt chủng tộc. Có nghĩa là người Séc có quyền ăn quịt của những người ở xứ khác đến đây làm ăn. Ngầi luật sư đã trả lời thẳng thừng rằng:“Họ là người nước ngoài thì cũng là người, không được phép phân biệt. Họ làm thì họ phải được trả tiền công“. Ngài luật sư này cũng quá tin cái thằng trộm cướp này. Nếu ngài biêt rằng cả nhà nó sẵn sàng vào rừng ăn cắp củi, con vợ nó mắt lơ mày láo, lia trái lia phải thì hà tất chờ 30 ngày để có câu trả lời. Tôi rất phân vân. Cái việc ngu si này, há mất thêm tiền nữa mà đi kiện tụng. Chứng cớ, sự việc, con người thì còn đầy ra đấy. Nhưng luật pháp nước này nó cũng khác gì ở Việt Nam đâu.Quan toà muốn cho ai thắng, muốn cho ai hoà đều được cả. Tóm lại, cái trò ngẫu hứng là điều cũng dễ thấy trong ngành luật pháp.
Ngài luật sư hướng dẫn tôi, rằng chỉ cần ra toà, đóng một khoản lệ phí bao nhiêu đó, và có thể nộp đơn kiện ở bất cứ nơi đâu.
Cẩn thận, tôi còn lên Praha nhờ cậy một luật sư và một cô phiên dịch người Việt Nam trong Câu lạc bộ Hà Nội.Tất nhiên, tôi không muốn họ giúp không công. Hồ sơ, hợp đồng, bằng chứng và công việc tôi gửi cho họ một bộ. Tôi chờ và chờ. Cuối cùng có lẽ vụ việc của tôi cũng đi vào quên lãng.Họ đang theo đuổi một vụ kiện lừa đảo ở rừng to hơn nhiều, liên quan tới hàng trăm, hàng ngàn con người. Luật sư nói rằng đang tìm người nên chưa có câu trả lời.
Giờ đây, khắp mọi nơi mọc lên những trung tâm trợ giúp người nước ngoài. Tất cả đều quảng cáo tư vấn miễn phí, giúp đỡ tận tình. Một bà luật sư bầy cho tôi là muốn đòi tiền phải đánh hoá đơn, gửi qua đường bảo đảm. Sau thời gian một tháng, đối phương không trả tiền thì có thể kiện. Khi cần luật sư cãi, bà ta có thể hỏi hộ.
Cuối cùng, qua một người bạn, tôi đã nhờ một ông luật sư ở Horšovský Týn. Điều quan trọng đối với tôi là luật sư nên ở gần mình để tiện liên lạc. Thứ hai nữa là họ phải có thiện cảm với người Việt nam. Thế là bắt đầu kiện tụng. Trong hai năm, tôi vật lộn với biết bao nhiêu là văn bản, hồ sơ, chứng cớ. Những tài liệu chồng đống dưới dạng ảnh, dạng bảng Exel, được đóng thành tập dầy cho luật sư, cho công an.
Giờ thì tôi không muốn làm gì thêm nữa. Mỗi một lần nhìn thấy, mỗi một lần nghĩ đến những việc này là nỗi đau cho sự dại dột của mình , nỗi dằn vặt cho sự mất mát trong công cuộc làm ăn lại bùng lên. Những thứ ấy đáng ra không phải có.
Ngài Milan Šulej hàng ngày vẫn đi qua cửa hàng của hai vợ chồng tôi. Ông cũng lo cho cuộc sống công chức của ông, một cuộc sống bình thản, khoan thai.
Còn tôi, như còn một món nợ chưa thoát. Tôi cũng mong một lần cho nó đứt đi, để còn thanh thản đi làm việc khác, cho nó phấn chấn và hăng say hơn trong công việc.


PAN DOKTOR MILAN ŠULEJ

   Tento právník je vždy přítomen v černé barvě: černá plyšová bunda, tmavé tričko, tmavé brýle a prstenec s černými kameny dokonce rád nosí. Znal jsem ho, když řekl, že soudil vraha, kterého zabil ženu pana Phuc ve Kdyni. Ta žena byla inženýrka, chytrá a pocházela z provincie Nghe An.
   On říkal, že on poznal  prezidenta svazu Česko-vietnamského přátelství, ví o  Klub Hanoj. Při rozhodování o obžalování Milána, jsem se ho zeptal. Mnohokrát jsem volal Milanovi Haladovi, ale že on nezvedl telefon. Když pan doktor Milan Šulej volal , Milan Halada odpověděl. Pan doktor vyhrožoval mu že ve lhůtě jednoho měsíce neměl platit mi peníze, by se vzdal jeho společnost k létání. Milan Halada ukázal strach, on se omluvil, říkal „ano, ano“ a slíbil po 30 dnech bude platit. Milan řekl také, že: "Je to  cizinec, ale to, co platit." Ukazuje se, že se lidé nakazili mu rasistickou věcí. To znamená, že Čech má právo krást od lidí z jiných zemí sem přicházejících v jejích podnikání. Pan doktor odpověděl stroze: "Jsou to cizinci, stejně jako lidé, není dovoleno rozlišovat, jím musí být zaplacena. " Pan doktor příliš věřil tomu zlodějovému chlapovi. Nevěděl, že Milan byl ochoten krást dřevo z lesa, jeho manželka se staví oči na vlevo na právo tak bychom museli čekat 30 dnů na odpověď. Jsem velmi zmatený. Něco tak bylo hloupé, co musím ztratit víc peněz, že jde o spory. Důkazy, okolnosti jsou stále plné. Ale je to odlišné od vnitrostátního práva z Vietnamu ?Soudce může regulovat tak, aby jeden vyhrál a druhý prohrál. V souhrnu, role improvizace je také prominentní v právním odvětví.

  Pan doktor mě ukázal, že jak možno jít k soudu, kolik zaplatit poplatek, a možno podat stížnost kdekoliv.
   Opatrně jsem se také do Prahy spolehnout právníka a tlumočníčku Vietnamku v  Klubu Hanoj. Samozřejmě, nechtěl jsem jejich pomoc zadarmo. Záznamy, smlouvy, doklady a důkazy jsem nechal a čekat a čekat. Nakonec, možná můj případ jde zapomenout .Oni usilovali o případ podvodu ve větších lesích, jichž se zúčastnily stovky nebo tisíc lidí. Právníci říkali, že hledají lidé by neměli mít odpověď.
 Nyní, všude vyskočilo centrum, které zahraničním bude pomáhat. Všechny inzeráty uvádějí bezplatné poradenství a pomoc . Jedna právnička mě poradila tak, že pokud chci nárok vymáhání svého peníze, musel bych nepřítelovi doporučeně dopis s fakturou poslat. Po měsíci včas, pokud nepřítel neplatí mohl bych věc dávat do soudu. Když bych potřeboval advokáta , mohla by  se jich zeptat.
   Nakonec, přes přítele, mám právníka v Horšovském Týně. Důležité pro mě je, že právník by měl zůstat v blízkosti , aby byla lepší komunikace. Druhá je, že musí být soucitný s vietnamskými lidmi. Tak začíná soudní spor. Za dva roky jsem bojoval s tak mohutnými dokumenty, záznamy doklady. Hromada dokumentů jako obrázek, tabulka Excelu byla zabalená do velkého objemu pro advokáta a policii.

   Teď nechci dělat nic jiného. Pokaždé, když vidím, každou       jednou myšlenkou těchto věcí je bolest pro bláznovství a       jeho trápení pro ztracené v boji podnikání znovu rozhořelo. Věci, které by neměly mít.


Pan doktor Milan Sulej denně projít přes náš obchod. On také se nebál o jeho života veřejného činitele , život v klidu, úmyslného způsobu.

  A já, jako dluh nemůže uniknout. Doufám, že jednou to odřízne, pro mír na práci, aby dal mě víc vzrušený a horlivý pracovat.

Không có nhận xét nào: